Noordelijk Ethiopie - Reisverslag uit Ādīgrat, Ethiopië van Jenny Houdt - WaarBenJij.nu Noordelijk Ethiopie - Reisverslag uit Ādīgrat, Ethiopië van Jenny Houdt - WaarBenJij.nu

Noordelijk Ethiopie

Door: Jenny

Blijf op de hoogte en volg Jenny

11 Februari 2018 | Ethiopië, Ādīgrat

Vandaag aangekomen in Adigrat, een grote stad in het noorden van E, vlakbij de grens met Eritrea. Het is de bedoeling dat ik hier 3 dagen ga wandelen in de bergen met een gids en een muilezel voor de bagage, mijn koffer op een muilezel? En ik slaap bij mensen thuis. Het is een prachtig gebied, ik zal proberen er wat foto's bij te voegen. De laatste 2 dagen heb ik doorgebracht in Aksum, een plaats waar veel archeologische vondsten zijn ontdekt. Zoals obelisken uit 1000 BC, het paleis van de koningin van Sheba,,ja die kwam uit Ethiopie! En nog veel meer. Eerlijk gezegd ben ik daar nou niet zo heel erg in geinteresseerd, maar het is wel interessant omdat het zo lang geleden is, Persepolis is van 500 BC.
Ik ben een aantal dagen ziek geweest, hoe is het mogelijk he?Ik ben nog steeds herstellende,ik blijf maar hoesten. Ik kon niet eten en zeker geen lokaal eten, veel te scherp en ontzettend veel knoflook. Ethiopiers eten eigenlijk iedere dag injerra, een soort gestoomd brood gemaakt van Teff, een E graan. Op of in die grote lap injerra kan van alles zitten, zoals vlees, vis, groenten, bonen, sauzen en pepers. Ze eten het zelfs bij het ontbijt. De injerra wordt ook gebruikt als bestek. Je schept dus met de injerra een deel van de saus, vlees etc mee op, want ze eten altijd met de handen. Ik vind het nogal een geklieder. Verder drinken Ethiopiers ook veel koffie, kleine kopjes sterke koffie zonder melk. Het wordt op iedere straathoek gemaakt. Ze malen de bonen met de hand en het is alles bij elkaar een hele ceremonie. Maar je kunt ook soms cappucino of latte krijgen, ja ja de Italianen hebben 2x geprobeerd E te veroveren! Ik heb tot nu toe wegens mijn maag vooral thee gedronken, gemberthee bijvoorbeeld is erg lekker. Ik ga straks weer verder.
Ethiopiers vinden eigenlijk dat ze een vriendelijk volk zijn en dat is ook wel zo, maar ze zijn vaak erg verlegen en spreken slecht Engels, vooral de vrouwen, en dat betekent dat ze je vaak niet aan durven te kijken en vooral in een restaurant kan dat dan weleens heel lang gaan duren. Dat geeft dus ook een onvriendelijke indruk. Maar met de mensen die me hebben geholpen heb ik alleen maar positieve ervaringen. (Maar Iraniers zijn wel echt aardiger). Een van de hoogtepunten was een dag in het Semien Mountains NP, een Unesco World Heritage Park. Ik en mijn personeel (4) hebben daar gewandeld, alles bij elkaar ca 21/2 uur. Prachtige uitzichten en een heleboel Gelada baboons! Daarna geluncht in het hoogste restaurant van Afrika (3260 m). Een mooie dag. Verder heb ik ook nog een boottochtje gemaakt over Lake Tana, naar een van de eilanden die een klooster hebben en wat voor een klooster/kerk, erg mooi van binnen met allemaal muurschilderingen met bijbelse taferelen en een mooie wandeling ernaartoe, wel met allemaal souvernirsshops langs de route. En wat zagen we op de terugweg? Drie hippo's, helaas heb ik er geen mooie foto van. Mijn camera doet het nl niet, het blijkt dat de oplader het niet doet, net nieuw gekocht in Heerlen, ontzettend balen, dus nu moet ik het doen met mijn Ipad en mijn telefoon, dus dat belooft niet veel wat betreft mooie foto's. Volgende keer weer meer.
Groeten van Jenny

  • 13 Februari 2018 - 18:14

    Karin:

    Hoi Jenny, hopelijk ben je weer opgeknapt en is er geen belemmering om volop te genieten. Ik herken veel van hetgeen je over de mensen schrijft, dat vriendelijke en heel bescheiden zijn, dat zie ik ook bij Eritreeërs, ze delen deels geschiedenis en cultuur . Morgen gaan we ter ere van Laurens z'n 30ste verjaardag eten in A'dam...:Ethiopisch...is zijn keuze. We drinken er eentje op jouw gezondheid!!!groetjes Jelle en Karin

  • 13 Februari 2018 - 21:57

    Marij Lafleur:

    Hoi Jenny,
    Ik hoop dat je weer fit genoeg bent om te genieten van je reis Ik wist niet dat E.zo ruig is.Wij hebben de carnaval weer gehad wel koud,maar zonnig.De politiek was ook weer spannend,de donorwet is aangenomen en Zijlstra is afgetreden.Verder al heel wat medailles op de spelen.
    Groet,Marij

  • 15 Februari 2018 - 10:43

    Jo Linssen:

    Hallo Jenny,
    Weer heel veel informatie , interessant .
    Wat dat ziek zijn betreft kan ik een woordje meespreken , ben bijna 8 dagen niet het huis uit geweest , carnaval is helemaal aan mij voorbij gegaan , gisternacht zo slecht geslapen , dat ik uiteindelijk naar de huisarts ben gegaan heb nog de laatste resten van een longontsteking en heb een pencelini-kuur voor een week , die ik moet afmaken , veel last van een droge mond , daarom dat ik niet eerder gereageerd .
    Ik hoop dat je weer snel de oude bent en wat van je te horen .
    Gr Jo

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Jenny

Ik ben een gepensioneerde vrouw en ik hou van reizen, speciaal in Afrika. Omdat ik vaak alleen reis wil ik graag communiceren met anderen. Ik hoop dat de omstandigheden in Ethiopie zodanig zijn dat ik af en toe gebruik kan maken van internet.

Actief sinds 23 Jan. 2018
Verslag gelezen: 305
Totaal aantal bezoekers 3882

Voorgaande reizen:

23 Januari 2018 - 31 December 2018

Mijn eerste reis

30 Januari 2018 - 07 Maart 2018

Mijn zoveelste reis

Landen bezocht: