Het laatste stukje - Reisverslag uit Jinka, Ethiopië van Jenny Houdt - WaarBenJij.nu Het laatste stukje - Reisverslag uit Jinka, Ethiopië van Jenny Houdt - WaarBenJij.nu

Het laatste stukje

Door: Jenny

Blijf op de hoogte en volg Jenny

06 Maart 2018 | Ethiopië, Jinka

Vanaf Hawassa zijn de temperaturen meestal hoger, de hoogte waarop we zitten varieert nu tussen 1200 en 1800m. Dat betekent 25 tot 30 gr midden op de dag en slapen onder een muskietennet. Het is al begonnen met regenen af en toe, dat is wat vroeg, maar ze zijn er erg blij mee. De tocht naar het diepe zuiden gaat langs allerlei etnische minderheden. Er wonen hier heel veel verschillende stammen met hun eigen taal, hun kleding en gebruiken. Ik ben ze lang niet allemaal af geweest, maar een paar heb ik bezocht zoals de Dorze people. Ze wonen hoog in de bergen in een prachtig gebied. Ze bouwen hoge hutten, die van bamboe gemaakt worden, de termieten knagen aan de onderkant zodat de huisjes steeds lager worden, het afdak boven de deur wordt dan bijgeknipt zodat je er toch nog in kan. Maar op een gegeven moment wordt het allemaal te laag en wordt er een nieuw huis gebouwd. Ik heb ook een nacht in zo'n huisje geslapen, ze hadden zelfs electriciteit. Ze drinken lokaal gestookte jenever en niet zo'n klein beetje, zelf heb ik me beheerst. Met het sanitair was het behelpen en met de modder ook want het heeft flink geregend die nacht. De volgende ochtend een leuke wandeling gemaakt naar een waterval en toen weer verder met de auto. We kwamen in Arba Minch, een grote stad aan een meer en een nationaal park. En een hotel met een mooie grote tuin, waar je kon drinken en eten en dat heb ik ook gedaan met een Nederlands echtpaar dat ik al eerder ontmoet had. En weer( het was al minstens een week geleden hoor) een fles Rift Valley chardonnay en nu voor € 6 ! De excursies in deze streken zijn veel duurder dan ik gewend was zoals een boottocht en wandeling in het Nationaal Park tussen de zebra's. Dat is toch gauw €75 incl entree park, een gids en een scout, een man met een geweer ter bescherming, maar volgens de Lonely Planet heeft dat te maken met het monopolie van de bootonderneming. Door omstandigheden is deze tocht niet doorgegaan en heb ik een klein tochtje gedaan met 6 Poolse mannen, krokodillen en hippo's gezien en veel vogels. Vervolgens verder gereisd naar een andere stam, de Konso. Rondleiding gehad door een traditioneel dorp van een oude man, een voormalige leraar. Het was heel interessant, maar hoe de mensen daar leven!!!! De kinderen zitten kompleet onder de modder, de hutten zijn klein en donker. Ze brouwen er lokaal bier, een modderige smurrie die wel lekker ruikt. De mensen zijn veetelers, ze hoeden geiten en koeien en verbouwen ook hun eigen voedsel buiten het dorp. De mensen houden erg vast aan hun tradities, zelfs de leraar woonde er nog steeds, en modernisering is er nauwelijks bij. Vervolgens een lange rit naar Turmi, een dorp midden tussen de Hamer people, een stam waar de vrouwen allemaal in geitenhuiden lopen en hun haar verven met oker en boter zodat je van die strengetjes krijgt. Ik heb ook zon'n traditioneel dorp bezocht, een hele middag tussen de mensen doorgebracht met een gids die er ook vandaan kwam. Daar moet je veel voor betalen, maar dan mag je ook vrij foto's maken en daar heb ik dankbaar gebruik van gemaakt. Ze waren een hut aan het bouwen van palen, stokken en gras en dat ging echt heel snel. Daarna gingen alle mannen aan de ene kant en aan de andere kant de vrouwen met kleine kinderen zitten en aan het lokale bier, ook de kinderen, maar het was niet erg zwaar. Ik heb het geproefd, maar ik had gezien hoe ze het maakten, met modderig water uit de rivier, en ik heb het bij een slokje gelaten. Als snack kregen we gekookte maiskorrels erbij. Bij dezelfde stam heb ik ook een jumping-the-bull ceremonie gezien. Dat is een soort initiatie rite voor jongens die man worden, voordat ze gaan trouwen. Ze moeten dan op en over een aantal stieren springen, een aantal keren en helemaal naakt en als dat lukt zijn ze geslaagd, hij wordt van alle kanten aangemoedigd, door de vrouwen en vrienden. Hij was heel zenuwachtig zag ik, maar hij is geslaagd. Het was een hele gebeurtenis en ook daar moet je dik voor betalen als je er als toerist bij wil zijn ca €26 voor 2 uur. in Turmi ben ik ook nog naar het 'dorpscafe' geweest met de gids en zijn neef. Ze verkochten daar lokaal bier en tej wine (honingwijn). We zijn maar bij de tejwine gebleven, want ook hier durfde ik niet echt aan de modderige smurrie te beginnen. Het was reuze gezellig en veel van de mannen wilden wel met me praten als ze tenminste en beetje engels konden. Ik ben wel op tijd weer naar huis gegaan. Vandaag zijn we naar Jinka gereden en vanmiddag ben ik naar het museum geweest en daar werd alle informatie over de stammen uit de omgeving tentoongesteld met hun gebruiken enzo en je kon zelfs video's bekijken. Al met al vond ik de laatste week in het zuiden wel erg veel geld kosten en dan hoop ik maar dat mijn geld een beetje goed terecht komt. Ook de mensen zijn wel heel snel met vragen om geld, vooral kinderen, en vooral ook met je proberen over te halen om iets te kopen. Het is echt wel erger dan in het noorden. Ik word er af en toe niet goed van. Ik ga proberen dit verhaal op internet te zetten en als het lukt zet ik er ook nog wat fofo's bij, want daar loop ik heel erg mee achter.
Groeten van Jenny en tot spoedig!

  • 06 Maart 2018 - 12:26

    Marij Lafleur:

    Dag Jenny,
    Wat heb je weer veel beleefd en gezien,ik ben altijd heel blij met de foto's om een beetje een beeld te krijgen van zo'n andere manier van leven.
    Hier hebben we een begin van lente.Ik ga binnenkort mijn banden eens oppompen voor een fietstochtje.goeie thuisreis.
    Groet,Marij

  • 06 Maart 2018 - 14:38

    Peter Klaver:

    Hoi Jenny,
    Volg je avonturen met veel interesse. Ik doe het je niet na. Een reis naar Verenigde Arabische Emiraten in zelfs niet doorgegaan omdat ik weer een longontsteking opliep. En voor die reis was alles van tevoren geregeld. Des te meer bewonder ik daarom jouw ondernemingszin. Ook de foto's zijn interessante toevoegingen. Hartelijke groet: Peter

  • 06 Maart 2018 - 19:42

    Doortje Udo:

    Hoi Jenny,
    Je beleeft weer mooie dingen. Op de foto's lijke sommige mensen negroide trekken te hebben. Ik dacht dat Ethiopiërs geen negers waren.
    hgr, Doortje

  • 06 Maart 2018 - 22:05

    Jo Linssen:

    Jenny een pittig verhaal , en de foto's verduidelijken je verhaal , ben benieuwd naar je verhalen , als je terug bent . Wanneer ben je weer in Nederland , ben nu zelf een paar dagen in Dublin , gelukkig is van het weekend de temperatuur behoorlijk gestegen , vorige week was het ijzig koud , nu in de zon vliegen , narcissen en crocussen uit de grond , zou de lente begonnen zijn ? Het was aangenaam in de zon en de sneeuw van afgelopen week is bijna verdwenen , tot gauw Gr jo

  • 09 Maart 2018 - 14:19

    An:

    Hoi, fijn dat het lukt met het internet in E. Zo lees en zie ik je verhalen en foto's over je geweldige reis. Nog veel reisplezier en goede reis terug, groet An

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Jenny

Ik ben een gepensioneerde vrouw en ik hou van reizen, speciaal in Afrika. Omdat ik vaak alleen reis wil ik graag communiceren met anderen. Ik hoop dat de omstandigheden in Ethiopie zodanig zijn dat ik af en toe gebruik kan maken van internet.

Actief sinds 23 Jan. 2018
Verslag gelezen: 1979
Totaal aantal bezoekers 3886

Voorgaande reizen:

23 Januari 2018 - 31 December 2018

Mijn eerste reis

30 Januari 2018 - 07 Maart 2018

Mijn zoveelste reis

Landen bezocht: